alternatif eğitim...

yaz başında ertunun eğitimi için düşünüp durdum kara kara....yapboz tahtasına dönen eğitim sistemi, bu sistemden yetişen tek tip insanlar,düşünmeyi bilmeyen bir jenerasyon vs. vs...ben evde en iisini yapacağım ama formal eğitimin içine girince ne olacak diye kafam karıştıkça karıştı...

aklıma yıllar önce gazetede okuduğum ODTÜlü bir karı kocanın egede bir yere yerleşip, evde eğitim verdikleri 2 oğullarının okulları dışardan bitirme sınavlarıyla verip, öss-öysden ii bir puan aldıktan sonra yurt dışına eğitime gönderdikleriyle ilgili röportaj geldi...işte herşey o gün başladı..:)) gazete haberini aradım ama gazetenin adını bile hatırlamadığım için samanlıkta iğne aramak gibi oldu. bulamadım.:(( derken ABD VE Avusturalyada yaygın olan homeschooling uygulamalarıyla ilgili yazılar okudum. türkçesiyle evde eğitim. ve neden olmasın dedim kendi kendime...saatler boyu süren araştırmalar vs...

derken ertuda konuşma problemi olması kafamı karıştırdı. 10 aylıkken uyandığında" anne gel" diye sesleyen bir bebeğin, 2 yaşından sonra hala doğru düzgün konuşmaması insanın aklını bulandırıyor işte.??? çanakkaledeki çok sevdiğimiz doktorumuz, bir problemin olmadığını söyledi.. ama bir problem var. ertu tercihli susuyor. bizim çok sık yer değiştirmemiz, babanın bu ara uzağa gitmiş olması ertuyu küstürüyor. durum şu:bütün rakamları tanıyor,adlarını biliyor canı isterse söylüyor. isminin yazdığım zaman ertu diyor. büyük e harfini tanıyabiliyor. adını sorduğumda cvp veriyor..ama cümle inatla kurmuyor. cümleden vazgeçtim eskiden söylediği kelimeleri bile söylemiyor.:(( işte bu yüzden tek çare yaşıtlarıyla geçireceği saatleri arttırmak diye düşündüm. ve kreş araştırmalarına başladım. sonuç: burda  ertunun yaşı dolayısıyla gidebileceği 1 adet kreş var. onada iki dünya bir araya gelse göndermem. derine hiç girmeyeyim,kreş sahipleri ve öğretmenlerle dünya görüşüm taban tabana zıt. o mantıktaki insanlara çocuğumu emanet edemem.

hal böyle olunca evde ne yaparım sorusu daha önemli hale geldi. önce baştan ayağa 2 yaş öncesi uyguladığım yöntemleri değiştirdim.  aslında özünde aynı şey ama tamamen iç disipline yönelik uygulamalara geçtim. bunlarda başlı başına bir konu aslında. şimdilik bahsettiğim yöntemin şiddetsiz iletişim olduğunu belirtip, daha sonra devam edeyim bu konuya.

herneyse... bu aşamada homeschooling metodları arasında karar vermem gerekti ve başarısı tüm dünyada kanıtlanmış 100 yıllık bir yöntem olan montessoride karar kıldık. aslında bunu seçmemdeki neden daha çok, ilk 2 yılda benzer yöntemleri uygulamış olmamdı. bir ara eski resimlerden bunları kolaj yapıp, ekleyeceğim.

ilk aşama kolaydı..zaten evimiz montessoriye uygundu. sadece ertunun odasına bir iki oyuncak rafı ekledik. sonra ertuya yeni oyuncakların yerlerini gösterdim. ve bütün oyuncaklarla aynı anda oynayınca, hepsinin karıştığını, istediğini alıp, oynadıktan sonra yerine koyması gerektiğini anlattım. zaten düzene alışık olduğundan, yeni durumada 3-4 günde alıştı akıllı oğlum...:))

bu senemizi oyun/eksik kalan ve montessoriye göre olması gereken etkinlikler yılı yapacağız. sözel gelişime eğileceğiz ve araya tuvalet eğitimini sıkıştıracağız. buda ayrı bir yazı konusu, daha önceki yazılarımı okuyanlar bilirler, çanakkalede tuvalet eğitimi kendini bilmez densiz bir komşu yüzünden yarım kalmıştı.:(( (ertu kadından korktuğu için, banyoya gitmeyi reddetmişti) burdaki ilk denememizde sanırım aynı nedenden haftalar süren, kabızlıkla noktalandı. şimdi lazımlık+klozet adaptörü banyoda bekliyor. ne zaman oturmayı kabul ederse ozaman başlayacağız..:)

bayram dönüşü konuyla ilgili takip ettiğim siteler, yaptığımız etkinlikler, okuduğumuz kitaplardan oluşan derli toplu birkaç yazı yazacağım.

yazıyı sabırla okudumda montessori ne diyenler: türkçe olarak benden çok önce bu konuya eğilip, bebişini bu yöntemle eğiten sevgili esra'nın sitesine bakacaklar. tıklayın.:)) o çok güzel anlatmış montessori nedir? neler yapılırını. bütün montessori etiketli yazılarını okumanızı tavsiye ederim. az çok fikir sahibi olursunuz.ve daha önce bahsettiğim yahoo grubununda kurucusu. onun sitesinden bu yöntemi uygulayan diğer bloglarada ulaşabilirsiniz tabi.:)

yöntem aklınıza yatarsada tim seldin'in evde montessori eğitimiyle ilgili "harika çocuk nasıl yetiştirilir?" adlı kitabını okumanızı öneririm. bunların dışındada bir sürü kaynak var tabi..:)

montessoriegitimi.org  (türkçe)

montessori.edu(ingilizce)

montessori.org(ingilizce)

şuan aklıma gelenler..:)

ben montessori eğitiminin en çok okuma yazma öğrenmeyle ilgili fikrini sevdim. her çocuk farklıdır noktasından hareketle, her çocuk istediği zaman öğrenir fikrini benimsemiş bir sistem. sistemin özü çocuklara bişey öğretilmez. çocuklar kendileri, kendi başlarına öğrenirler. " bize düşen sadece nasıl yapacaklarını göstermektir. çevreyi, uygun materyalleri sağlarız,nasıl kullanacaklarını anlatırız ve kenara geçip, gözlemleriz. ve en güzeli harften kelimeye gidilmesi. nörolojik olarak doğrusu bu zaten. önce kelime sonra harf yanlış.

alternatif eğitim nedir öğrenmek içinde buraya bakabilirsiniz.

neyse dediğim gibi bayram dönüşü toparlayıp, herşeyi yazıcam bu sadece bir giriş yazısı. bayram tatilinde hiç yerimden kıpırdamamak istiyordum ama bu bayramda balıkesir-istanbul-antep-antalya şeklinde bir turlayacağız gibi görünüyor.:( eşim bayramda ve sonrasındaki 20 gün çalışıyor olacakmış. öyle işte... bizde 10 günlük bir annane tatili yapıcaz belki bayram sonrası... aslında canım ne istiyor biliyormusunuz? olişi alıp, olimposa gitmeyi..:)) ağaç evlerde anne-oğul tatili..ah ah ne güzel olurdu.:))))))))))

neyse burdan herkesin bayramını kutluyorum. dilerim sevdiklerinizle huzurlu mutlu bir bayram geçirirsiniz ve bu uzuun(!) tatilde bolca dinlenirsiniz...:)

 

Yorum Yaz
Arkadaşların Burada !
Arkadaşların Burada !